Tonin & Polar Grit X:n treeniblogi

Tällä sivulla pääset seuraamaan Tonin matkaa kohti Kaldoaivi Ultra Trail tapahtumaa. Tonin treenejä on auttamassa uusi POLAR Grit X multisport-kello. 

Morjens,

Tässä ollaan jälleen kerran eli kolmatta kertaa valmistaumassa eeppiseen Elokuun Kaldoaivi Ultra Trail-MTB tapahtumaan. Vallitsevan Korona- tilanteen vuoksi tämän vuoden tapahtuma siirrettiin vuodella eteenpäin ja mielestäni ratkaisu oli täysin oikea tässä tilanteessa. Tapahtuman siirto ei vaikuta omaanvalmistautumiseeni, vaan se antaa ainoastaan lisää aikaa valmistautua ja sen vuoksi myös aikatavoitteenkin asettaminen alkaa olla relevanttia. 

Ensi vuonna aikomuksenani on pyörittää maastopyörän kampia Kaldoaivin erämaassa "tuplan" verran eli perjantaina on tarkoitus polkeaerämaassa uusi 85km reitti ja heti 15.8 lauantaiaamuna on lähtö jo tutulle 130km erämaa- trailille. Aiempien KUT 130km kokemusteni perusteella pidän itselläni oikeuden jättää tarvittaessa tuon perjantain 85km polkematta. Tavoitteena tänäkin vuonna on päästä maaliin, mutta 130km lenkillä myös jonkinlaisen aikatavoitteen siivittämänä.

Aiemmista KUT kokemuksistani sen verran, että vuonna 2018 historian ensimmäisessä KUT- ajossa keli sattui olemaan kohtuullisen haasteellinen eli lämpötila oli muutaman asteen päälle nollan ja vettäkin satoi heti lähdöstä alkaen. Märät ja vettä pitämättömät ajohousut kylmyyden sekä ensimmäisten 40km tiukkojen nousumetrien lopputulemana löivät reidet sellaiseen kramppiin, että matkanteon jatkamista piti todella harkita. Ylämäki-ajoa olisi varmasti ollut myös järkevää treenata enemmän ennen KUT- ajoa. Samoilla metreillä, kun omat reidet kramppasivat, kaverin takavaihtajan häkki taittui tiheän kanervikon "avustamana" ylösalaisin eli sitkeää kanervikkoa jäi kaverin pyörän ketjun väliin ja näin ollen voimakkaasti polkaistessa häkki taittui mutkalle. Tässä kohtaa meidän neljän hengen tiimillä oli pari haastavaa asiaa mietittävänä eli miten jatketaan eteenpäin, kun yhden taistelijan reidet ovat krampissa ja yksi neljästä pyörästä liikkuisi tästä eteenpäin ainoastaan tuunattuna sinkulana. Onneksi läheisen kumpareen takana näimme poromiesten taukotuvan ja siirryimme katsomaan, josko siellä olisi jonkunnäköinen suoja tuulta ja sadetta vastaan. Ja kas kummaa siellähän oli kuin olikin yksi ovi auki, nimittäin puuceen ovi. Ahtauduimme koko tiimin voimalla pieneen puucee:n ja pidimme nopean palaverin jatkon osalta. Tunnelma oli aika tiivis pienessä ulkohuussissa ja kieltämättä aika erikoinenkin tuulen vinkuessa nurkissa ja urheiden tiimiläisten nauttiessa evästä...

Päätin jäädä ulkohuussi- tukikohtaamme odottamaan evakuointia ja toivottelin tiimille sekä omalle Trek-pyörälleni hyvää loppumatkaa eli kaverin rikkoontunut pyörä jäi kanssani odottelemaan kyytiä ja kaveri lähti minun pyörälläni jatkamaan kohti maalia. Matkaa olisi ollut vielä 2/3 jäljellä ja kipu reisissä oli sitä luokkaa, että päätin suureksi harmikseni keskeyttää ajon. Siitä alkoi osaltani mielenkiintoinen seitsemäntuntinen kyydin odotus meidän ulkohuussi-tukikohdassamme. Ulos tuuleen ja sateeseen ei oikein voinut märillä vaatteilla mennä, joten ajankulunani huussissa oli lautojen sekä naulojen laskenta huussinseinästä ja katosta ja lisäksi tuulen ujelluksen kuuntelu huussin nurkista odotellessani kyytiä.

Pakollinen varuste avaruuspeite tuli muuten tarpeeseen tässä tilanteessa. Ensimmäisessa KUT- kisassa evakuointeja oli aika paljon, joten niitäkin piti jonkin verran ilmeisesti priorisoida ja, kun minulla ei ollut minkäänlaista hätää, niin odottelin rauhassa kyytiä. Odoteltuani seitsemän tuntia puucee- tukikohdassa, alkoi tuulen tuiverruksen seasta kuulua mönkijän ääntä ja kohta puuceen kulmalla ilmestyi evakuointi- ryhmään rekrytoitu paikallinen Aslak- niminen kaveri, jonka kanssa hörppäsimme kupilliset kuumaa teetä, sidoimme rikkoontuneen pyörän mönkijän keulaan kuin metsästyssaaliin ja lähdimme pomppuiselle matkalle kohti Nuorgamia. 

Kaikesta huolimatta tämä vuoden 2018 eli kautta-aikojen ensimmäinen KUT- ajo oli osaltani mahtava ja varmasti mieleenpainuva sekä opettava kokemus.

Opettava siinä mielessä, että keli voi olla tunturissa elokuun puolessavälissä laidasta laitaan ja näin ollen ajovarusteisiin pitää panostaa. Vettä pitävät housut sekä takki ovat ehdottoman tärkeät sekä lisäksi esim. merinovillainen paita ainakin mukaan reppuun.

Vuoden 2019 KUT 130km ajoa varten treenattiin yhdessä KUT- organisaation järjestämän valmennusprojektin puitteissa erittäin hyvien ohjeiden sekä mukavien kanssatreenaajien kera. Treenit aloitettiin tammikuussa ja siitä jatkettiin melkeinpä elokuuhun asti sekä omatoimisesti että kimppatreenien merkeissä. Treeniryhmän kesken oli todella hyvä yhteishenki alusta alkaen eli tsemppaamista sekä aktiivista keskustelua pidettiin yllä omassa whatsapp- ryhmässä. Varsinainen KUT 2019- kisa 130km menikin sitten jo aika lailla helposti "vanhasta tottumuksesta". Sovittiin KUT- treeniryhmään kuuluvan Mikan kanssa, että ajellaan kimpassa koko matka. Kelikin oli mitä mainioin heti 40km kovan nousuosuuden jälkeen eli siihen asti mäkiä noustessa tuiversi kohtuullisen kova vastatuuli. Alun kovan nousuosuuden jälkeen taivaskin selkeni ja tuuli laantui. Edessä oli jo jonkin verran mukavia laskuosuuksiakin, jotka tosin olivat aika kivikkoisia eikä niissä ihan täysillä viitsinyt tykitellä menemään. Loppua kohden keli vain parani ja välillä piti pysähtyä oikein nauttimaan mahtavista maisemista ja ottamaan muutamia valokuvia muistoksi. Korkeimmilta paikoilta näkyi muutamia lumihuippuisia tuntureitaeli näkymät olivat silmänkantamattomiin. Reitin edetessä pääsimme vielä nauttimaan muutamat joenylitykset joista joissa vesi oli aika alhaalla, joten ainoa riski ylittäessä oli liukastua liukkailla kivillä. Loppumatka menikin aika lailla leppoisasti nautiskellen vaikkakin pitkä ajomatka ja suhteellisen vaativa maasto alkoi tuntumaan reisissä ja takamuksessa. Lasketeltuamme maastosta pitkän ja aika jyrkänkin laskun päätteeksi pikitielle ja "loppusuoralle" kohti maalia Utsjoelle Vallen lomakylää alkoi tuntumaan erittäin hyvältä. 

Maaliin tulijoita Vallen lomakylässä odotti asiaankuuluvat hehkutus kuulutukset, arvokas KUT 130km 2019 Finisher paita sekä itse sain lisäksi KUT- organisaatiolta Sisu-puukon. Päätin siis edellisen vuoden keskeytyksen jälkeen, että tämähän ei jää tähän vaan tullaan hoitamaan tämä ajo seuraavana vuonna kunnialla maaliin ja uskoakseni tämän vuoksi KUT- organisaatio antoi minulle tuon Sisu-puukon.

Vuoden 2020 KUT MTB - ajoa varten treenit ollaan aloitettu hyvissä ajoin jo 2019 loppusyksystä ja pyritty pitämään treenit kohtuullisen monipuolisina sisältäen polkujuoksua, mäkijuoksua, crossfittiä sekä tietenkin maastopyöräilyä.

Toukokuun alussa sain Polarilta käyttööni todella monipuolisen uutuus Grit X- outdoor-multisport kellon, jonka avulla treenaamisen ja tuloksien seuraaminen on taas helpompaa. Grit X - kellon avulla treenien kuormituksen seuranta ja asetanta on selkeää ja lisäksi monet muut erittäin hyödylliset ominaisuudet tekevät harjoittelusta hauskempaa ja tehokkaampaa. Olen nyt käyttänyt kelloa aktiivisesti n. kuukauden ajan ja olen huomannut, että aiempaan käyttämääni kelloon verrattuna Grit X:n akku kestää todella hyvin ja pitkään eli ei ole huolta, että kesken treenin tai kisan kellon akku loppuu ja tärkeät tiedot jäävät saamatta. Kellossa on myös itselleni kolme täysin uutta todella hyödyllistä ominaisuutta. Fuelwise eli tankkausavustaja, joka ilmoittaa asetusten mukaisesti milloin ja paljonko minun pitää nauttia juomaa tai hiilareita treenin aikana. Kellon sääennuste on myös ollut erittäin hyödyllinen ja tarkka suunnitellessani pitkiä 80-110km maastopyörälenkkejä. Training Load Pro- toiminnon avulla näen kokonaisvaltaisesti miten erityyppiset tekemäni treenit kuormittavat. Kellossa on näiden edellämainittujen ominaisuuksien lisäksi myös paljon muita hyödyllisiä ominaisuuksia, joita en ole vielä päässyt testaamaan mm. reaaliaikainen reittiopastus sekä Fitspark- treeniopas. Ja kaiken datan lataaminen onnistuu helposti ja nopeasti Polar Flow- ohjelmaan.


Treeniterveisin,

Toni